Jak ograniczyć negatywne skutki ciąży?

Ciążą to czas ogromnych zmian w ciele kobiety. Obecnie wiemy dokładnie, co dzieje się z organizmem kobiety na każdym poziomie. Ciężarne są objęte opieką lekarza, ale w społeczeństwie dalej brakuje świadomości, co może sama kobieta zrobić dla swojego zdrowia, aby ograniczyć negatywne skutki zmian.

Gdzie i jak poszerzyłam swoją wiedzę?

Wiedzę o naszym organizmie najlepiej poznawać od odpowiednich specjalistów. W zeszłym tygodniu w czasie warsztatów dla mam mogłam poznać dwie ekspertki od kobiecego ciała: Monikę Cywińską instruktorkę pilatesu oraz Katarzynę Witek fizjoterapeutkę. Organizatorem warsztatów było studio jogi i pilatesu Dobrzemitu, gdzie moja bliska koleżanka chodzi na zajęcia dla ciężarnych i świeżych mam – Mama Fit. To od mojej drogiej znajomej dowiedziałam się o możliwości jednodniowego wyjazdu pod Warszawę, aby w bajecznej atmosferze poznać lepiej mechanizmy działania własnego ciała, poćwiczyć, a także przemyśleć ważne kwestie. Czemu piszę w bajecznej atmosferze? Bo warsztat miał miejsce w Bajkowej Zagrodzie, 30 km od Warszawy, niedaleko Zegrza. Jest to kompleks trzech drewnianych chat, przeniesionych z okolic Zamościa, sąsiadujących z lasem, aby być jak najbliżej natury.

Po pierwsze to ruch!

Pierwszą część tego aktywnego dnia stanowiły ćwiczenia z Moniką Cywińską. Monika jest instruktorką sportu, która stworzyła autorski program ćwiczeń dla kobiet w ciąży i po porodzie, który jest połączeniem pilatesu, jogi oraz fitnessu. Zestaw ćwiczeń proponowanych przez nią ma za zadanie wzmocnić mięśnie brzucha i pleców, kształtować prawidłową postawę ciała, poprawić kondycję i wysmuklić sylwetkę. Monika jest chodzącym dowodem na skuteczność jej techniki, gdyż sama jest matką dwójki dzieci,a wygląda świetnie. Ćwiczyła w czasie i po ciąży, więc doskonale rozumie dziewczyny, które przychodzą do niej na zajęcia Mama Fit. Ruch ciężarnym ma pomóc w zmniejszaniu dolegliwości, którymi jest ból pleców, głowy, a także pomoże uniknąć otyłości czy rozstępów. Zaś dla młodych mam jest to świetny sposób na powrót do dawnej sylwetki, na poprawę laktacji oraz kontakt z innymi mami i małymi dziećmi.

Powrót z macierzyńskiego na tory rozwoju zawodowego

Po urodzeniu dziecka matki zaczynają się zastanawiać: co dalej? Myślą wtedy o rozwoju dzieci, ale także o swojej ścieżce zawodowej. Aby ułatwić proces podejmowania decyzji i rysowania wizji rozwoju kariery dla świeżo upieczonych matek kolejną część warsztatów stanowił coaching Małgosi Binias-Wilga. Małgosia sama przeszła przemianę z pracownika korporacji przez macierzyństwo do coacha. Teraz pomaga innym kobietom odpowiedzieć sobie na ważne pytania dotyczące ich rozwoju i pracy, stąd też nazwa jej projektu “Mama wraca do gry”. Z Małgosią uczestniczki warsztatu zastanawiały się nad wizją wymarzonej pracy, nad konkretnymi cechami, które powodują, że jest tą NAJ. Małgosia przedstawiła “9 kroków do wymarzonej kariery”. Dla uczestniczek warsztatów Gosia dała także super bonus w postaci indywidualnych konsultacji. Jestem właśnie przed taką konsultacją 🙂

Jak ograniczyć negatywne skutki ciąży dla mięśni brzucha?

Najlepszą częścią dla mnie i kilku dziewczyn, z którymi rozmawiałam było spotkanie z Kasią Witek. Kasia Witek jest fizjoterapeutką, która dużą uwagę w swojej pracy poświęca kobietom w ciąży i po porodzie. W czasie warsztatów Kasia dzieliła się swoją wiedzą i pokazywała konkretne ćwiczenia. Wśród uczestniczek była instruktorka pilatesu, która zadawała bardzo konkretne pytania, a Kasia odpowiedziała na każde z nich. Odkrywcza dla wszystkich dziewczyn była wiedza dotycząca mięśni dna miednicy i przepony – tego, jak te mięśnie pracują w czasie ciąży i dlaczego należy poświęcić im szczególną uwagę w czasie powrotu do dawnej sylwetki po porodzie. Kasia pokazała bardzo szeroki zestaw ćwiczeń obejmujących terapię mięśni brzucha, mobilizację blizny po cesarskim cięciu, ćwiczenia mięśni dna miednicy, ćwiczenia przy bólach kręgosłupa, a nawet często bolących kobiety w ciąży mięśni przyczepionych do żeber. Wreszcie dowiedziałam się, dlaczego mięśnie pośladków tak bardzo tracą na swojej atrakcyjności w czasie ciąży i co można zrobić, aby pupa wróciła do swoich apetycznych kształtów. Kasia jest zwolenniczką rollerów/wałków do masażu, a także gumowych piłek, ale niekoniecznie kupionych w specjalistycznych sklepach, a tych zwyczajnych z supermarketu, przez co jej wskazówki wydają się proste do powtórzenia w domu.

Kobieca idylla, czyli dzień w Bajkowej Zagrodzie

Bardzo mi się podobał ten dzień. Byłyśmy odseparowane od codzienności, spędzając dzień w towarzystwie kobiet w ciąży i mam z niemowlakami. Klimat drewnianej chaty, wegetariańska kuchnia, sala przystosowana do praktykowania jogi sprzyjały wyciszeniu, relaksowi. Plan nie był napięty. Miałyśmy czas się poznać, porozmawiać, a nawet wyszłyśmy na spacer po lesie po obiedzie. Chciałoby się to powtórzyć 🙂 Dobrzemitu organizuje w sierpniu wakacyjny wyjazd z jogą, czyli tydzień praktykowania jogi niedaleko Kazimierza Dolnego. Jest to oferta wyjazdowa dla chętnych zregenerować ciało, wyciszyć umysł i otworzyć serce. Dla kobiet w ciąży i mam będą organizowane kolejne warsztaty, ale to po wakacjach.

Główna chata w Bajkowej Zagrodzie, gdzie odbywał się nasz warsztat
Główna chata w Bajkowej Zagrodzie, gdzie odbywał się nasz warsztat
Małgosia Binias-Wilga motywuje mamy do rozkręcenia swojej kariery
Małgosia Binias-Wilga motywuje mamy do rozkręcenia swojej kariery
Tworzymy wizję pracy pasującą do pozostałych elementów naszego życia: dzieci, partnera
Tworzymy wizję pracy pasującą do pozostałych elementów naszego życia: dzieci, partnera etc
Wegetariański poczęstunek dla uczestniczek warsztatu
Wegetariański poczęstunek dla uczestniczek warsztatu
W czasie przerw miałyśmy czas na rozmowę
W czasie przerw miałyśmy czas na rozmowę
Nasza towarzyszka w Bajkowej Zagrodzie
Nasza towarzyszka w Bajkowej Zagrodzie
Pies prowadził nas przez las w czasie spaceru
Pies prowadził nas przez las w czasie spaceru
Kasia Witek omawiając budowę i pracę mięśni prostych brzucha
Kasia Witek omawiając budowę i pracę mięśni prostych brzucha

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *